Activatie en event zijn eigenlijk twee verschillende takken van communicatie. Maar ze hebben een belangrijk ding gemeen. Iets dat ooit heel goed is samengevat in een quote van Benjamin Franklin:
“Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn”
Adverteren gaat steeds minder over de advertenties die we tonen en steeds meer over de daden die we stellen. Wanneer jouw klanten zelf beleven dat een duurzame keuze leuker, spannender of lekkerder is dan een andere keuze dan zullen ze vanzelfsprekend vaker die duurzame keuze maken.
Have a look to some of our Activatie & Event cases.
Een universiteit, veel jongeren, enkele belangrijke verkeersaders en kruisende rivieren: Oost-Vlaanderen is een trekpleister voor ondernemers. De provincie wil graag extra innovatieve sectoren aantrekken. Wij hielpen hen daarbij en maakten van Oost-Vlaanderen een Innovation Playground.
Innovation playground
Hoe laat je klanten dan iets beleven rond jouw merk of rond jouw boodschap? Een slimme activatiecampagne weet niet alleen de aandacht te trekken, maar prikkelt en overtuigt ook om tot actie over te gaan. Of het nu gaat om het bezoeken van een website, aankopen van een product of het veranderen van ons gedrag in het verkeer… Je brengt mensen in beweging zodat ze je merk, product of boodschap zelf kunnen ondervinden. Heel belangrijk daarbij is helder formuleren wat je van ze verwacht. In een kort zinnetje dat we call to action noemen…
Lees nu verder
Kijk, het werkt dus echt! Maar goed, voor we bepalen in welke richting we je klanten precies willen bewegen moeten we heel wat van ze weten. Daarom vertrekken we vanuit een stevige portie voorkennis uit de gedragseconomie. We moeten weten wat de pijnpunten, drempels, dromen en kansen zijn van je publiek. Zo weten we precies hoe we hen kunnen overtuigen. En dat is in het geval van duurzaamheid vaak op een verrassend andere manier dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Lees de volgende blog maar eens over de kloof tussen voornemens en gedrag.
Moet het als duurzaam merk dan altijd over het klimaat gaan?
Nee, natuurlijk hoeft het niet altijd over CO2, biodiversiteit of zielige ijsberen te gaan. Je event gaat uiteindelijk altijd over de mensen die er op af komen. Je verzint iets wat zij verrassend, interessant of lekker vinden. Voor de familiebank Argenta bedachten we op het festival Cactus bijvoorbeeld gewoon een gezellige familie chillhoek waar je verse biologische appelsap kon komen drinken en karaoke kon zingen. Hoe relevant is dat? Buiten dat appeltje voor de dorst, wilden we vooral de boodschap brengen dat je voor de bankzaken van de héle familie terecht kon.
Maar waar je wel altijd rekening mee moet houden is dat je event zelf duurzaam is. Je doelgroep is nu eenmaal super bewust en mega kritisch op zulke zaken. En wij ook trouwens. :-)
Bij Bigtrees kun je terecht voor de strategie, creatie en uitrol van je activatiecampagnes en events. Voor het hele praktische veldwerk nemen we wel altijd een gespecialiseerde partner in de arm.
Een goed event mixt plezier en relevantie
Een event is een heel natuurlijke omgeving om mensen iets te laten beleven rond jouw merk of boodschap. Ze zijn er namelijk uit vrije wil aanwezig. In die vrijwilligheid zit dan ook wel de crux: je moet je publiek echt wel iets bieden wat ze verrassend, interessant of lekker vinden. En liefst alledrie tegelijk. En het moet 100% in lijn zijn met wat jij je publiek wil vertellen. 100% relevant dus.
Als je als duurzaam communicatiebureau bijvoorbeeld een event wil organiseren voor klanten, kun je natuurlijk een naakte filosoof uit een taart laten springen (verrassend, interessant en lekker). Maar hoewel een naakte filosoof uit een taart op zich best een leuk idee is, zou het niet direct super relevant zijn. Vandaar dat we er voor kozen om vlak na de VN klimaatconferentie COP 26 met de belangrijkste learnings voor bedrijven te komen, gecombineerd met een verrassend heerlijk vegan ontbijtje.