top of page
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees
Artboard 1 copy 3-1.jpg

Hoe maak je
autodelen sexy?

Stad Gent

Autodelen

Op zich is er weinig aantrekkelijk aan zo’n witte Citroën C3 waarin een paar minuten voor jou nog een naar zweet ruikende meneer zat. Toch weet je rationeel wel dat er heel wat voordelen zijn aan autodelen: Minder auto’s op straat, het verbeteren van de luchtkwaliteit en meer van dat soort zaken.

Artboard 1 copy 5.jpg

Maar dat zijn niet het soort argumenten waarmee je de ‘nog niet reeds van duurzaamheid overtuigde’ medemens aan het autodelen krijgt. Welke argumenten dat wel zijn?

 

Dat onderzochten we toen we in opdracht van de Stad Gent aan de slag gingen om een awareness campagne voor de voordelen van autodelen te ontwikkelen.

Uit dat kwalitatief onderzoekje bleek dat met name over de voordelen rond parkeren, en het de luxe van het niet zelf hoeven regelen van het onderhoud & verzekeringen veel onbekend was bij de doelgroep. Ook het kostenaspect en de grote keuze aan auto’s kwamen als bruikbare onderwerpen naar voren.

Als je al die voordelen eens naast elkaar zet, dan blijkt autodelen een verrassend rijk concept. Een vloot auto’s tot je beschikking, zelf niets hoeven regelen en overal gratis parkeerplaats… Het klinkt als miljonairsleven. “Zo rijk is autodelen” werd dan ook de slogan voor de campagne. 
 
We werkten vier personages uit die elk symbool staan voor een voordeel:

‘De Lord of the Kleine Ring’

betaalt alleen voor wat hij rijdt. Dus voor al die uren dat een auto stilstaat hoeft hij er niet te betalen.

Artboard 1 copy 4-2.jpg

‘De Queen van keuze’

kies een klein autootje voor een dagje strand en neemt de camionette bij een verhuis.

Artboard 1 copy 4-3.jpg

‘De King of Parking’

kan in heel Gent gratis parkeren en vindt altijd wel een plekje op een van de vele deel parkeerplaatsen.

Artboard 1 copy 4-1.jpg

‘De Barones van Boeit Nie’

houdt zich natuurlijk niet bezig met suffe zaken als verzekeringen, onderhoud of de jaarlijkse keuringen.

Artboard 1 copy 4.jpg

De campagne werd uitgewerkt voor outdoor en social. De foto’s en korte video’s zijn van de hand van Britt Guns. Twee dagen na het verschijnen van de social campagne (in de week van de mobiliteit) werd de campagne al opgepikt door de schrijvende pers.

Artboard 1 copy 3.jpg
bottom of page