top of page
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees

Vragen?

Heb je een idee dat je wil bespreken?
Een project dat je wil uitvoeren?
Laat het ons weten!

Corporate Social Responsibility.

“We make good things grow”, remember?

Corporate social responisibility (CSR) of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), wordt gelukkig steeds belangrijker en normaler. Niet alleen wordt de consument steeds bewuster als het gaat over thema’s als het klimaat, racisme en inclusie, ook wordt de wetgeving steeds strenger in haar normen. En dus is het voor eigenlijk elk bedrijf noodzakelijk om het hier over te hebben.

Nu zou je kunnen zeggen dat bijna alle projecten van Bigtrees onder het kopje Corporate Social Responisibility (CSR) of purpose marketing passen. “We make good things grow”, remember?

Maar we gaan het hier niet hebben over de merken die duurzaamheid en rechtvaardigheid als hun bestaansreden hebben, maar over de “gewone” merken of bedrijven die ook keihard hun best doen om de wereld (of toch minstens hun bedrijfsvoering) te verduurzamen. En die daar dus ook over willen communiceren.

Zo hielpen we bijvoorbeeld onlangs Unilin aan een sustainabillity mission en werken we momenteel aan de duurzaamheidscommunicatie van Reynaers Aluminium en kleding retailer Bel & Bo. Dat zijn op zich geen donkergroene bedrijven maar ze nemen wel enorme stappen om hun impact te verminderen. En dus helpen we ze graag op weg om hier op de juiste manier over te communiceren.

Have a look to some of our CSR Campagnes cases.

‘Vrijwilligerswerk’ heeft nogal een slecht imago. Dat is ook logisch. Het is werk. En je krijgt er geen geld voor. Matig tot slechte combinatie. ‘Mensen helpen’ is daarentegen oneindig veel cooler. Je doet iets voor de ander en krijgt er zelf ook een goed gevoel van. Hoe ideaal is dat?

Vrijwilligerpunt Gent

Hoe zorg je ervoor dat een hele stad minder voedsel verspilt? Dagelijks verdwijnt er heel wat voedsel van op het bord… recht in de vuilbak. Zonde. Zeker in een stad die de strijd tegen voedselverspilling serieus neemt. Gelukkig bedachten de Gentenaars een oplossing voor dit probleem.

Het Restorestje

Geloofwaardigheid boven alles

 

En die juiste manier om hierover te communiceren gaat eigenlijk alleen maar over geloofwaardigheid. Hoewel 93% van de Europese burgers aangeeft wakker te liggen van het klimaat geeft 70% ook aan dat ze duurzaamheidsclaims van bedrijven vaak niet vertrouwen.

Er is dan ook maar één manier om het juist te doen en dat is volledig gemeend en volledig transparant. Consumenten zijn geen pipo’s. Als ze niet geloven wat je zegt, keert je boodschap tegen je. Dus maak je geen vage beloften, maar zet je concrete targets en hou je iedereen op de hoogte van hoe het gaat met het behalen van die targets (ook als het eens tegen zit).

Greenwashing, pinkwashing, wokewashing

 

CSR kan best wel een mijnenveld zijn. Je wil natuurlijk absoluut vermijden dat je beticht wordt van greenwashing (of pinkwashing of wokewashing of wat voor soort washing dan ook). En geloof ons, soms hebben merken helemaal niet in de gaten dat ze aan het greenwashen zijn (lees hier alles over de 7 sins of greenwashing). Vandaar dat je voor je CSR communicatie het best aan de slag gaat met experts (zoals bigtrees inderdaad).

Kunnen we dan nu beginnen posten?

Tuurlijk! Al moeten we het misschien eerst nog even over je belangrijkste stakeholders hebben: je team. Zij moeten begrijpen waarom jij hen vraagt hun R&D te herdenken, leveranciers uit te dagen duurzamer te worden, waarom ze hun afval moeten sorteren en meteen ook moeten nadenken over de manier waarop ze paletten verpakken. Als zij jou gaan steunen, dan is je hele bedrijf een elektromotor op zonne-energie.

Ook je stakeholders moeten mee zijn in jouw duurzame verhaal. Heel wat van je impact ligt immers buiten je bedrijf. Dus overtuig je leveranciers om duurzamer te worden en ga in dialoog met een NGO om bij te leren over je blind spots. 

Maar goed, dan zijn we dus al aan het communiceren. En niet alleen over die mooie duurzame dashboardcijfers. Nu je qua geloofwaardigheid goed zit, kun je beginnen met het vertellen van een fantastisch verhaal met je merk. Waarmee je kan aansluiten bij nieuwe consumenten, of waarmee jouw merk een norm wordt in duurzaam. Waardoor jouw klanten begrijpen dat ze met jouw producten meebouwen aan een betere wereld en waardoor jij met je klanten samenwerkt om nieuwe, gezondere, bewustere en duurzamere manieren van leven te introduceren.

Hoe moet dat dan?

 

Oké we geven het toe, het is natuurlijk een stuk eenvoudiger om wat te vertellen over CSR dan het daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Het begint sowieso bij een mentaliteitsomslag die ervoor zorgt dat je duurzaamheid niet meer ziet als een probleem dat je moet behandelen, maar een opportuniteit die je medewerkers gelukkiger maakt, je producten beter en je merk populairder. Om die mentaliteitsomslag te maken gaan we met je op zoek naar je sustainability mission.

 

Als we die hebben gevonden kunnen we een strategie uitsteken om je bedrijfsprocessen in lijn te brengen met dat doel. Dat is een duurzaamheidsstrategie. Bigtrees werkt samen met experten circulaire economie, social impact, klimaat, value chain om je bedrijf op weg te zetten naar een duurzame toekomst. Samen brengen we grootste uitdagingen in kaart om de impact van je hele waardeketen te verduurzamen.

 

Vervolgens gaan we ons klaarmaken voor super transparante rapportage. Wij brengen de stakeholders in kaart via een materialiteitsanalyse en een benchmark. Zo brengen we kansen en de risico’s in kaart en maken we ons klaar voor dashboard reporting.

bottom of page