Kortom, onze duurzaamheidsverslagen zijn betrouwbaar en correct. Ze uitbesteden aan ons is een garantie op een degelijk en kwalitatief eindresultaat.
Een duurzaamheidsrapport of verslag is vandaag dé manier om transparant en efficiënt te rapporteren aan je stakeholders. Het is een vereiste om je impact te documenteren, om je bijdrage aan klimaat en omgeving vast te leggen. Een duurzaamheidsrapport hoeft niet complex te zijn, maar wel 100% oprecht. Weet je er geen beginnen aan? We helpen graag.
Een duurzaamheidsrapport uitbesteden
Waarom zou je überhaupt een duurzaamheidsverslag uitbesteden? Wel, eenvoudig omdat wij, als experten in het vak, weten wat nodig is om te communiceren. We weten welke data aanwezig moet zijn en wat je omgeving wil weten over je onderneming. Ook de wettelijke restricties zijn ons niet vreemd. En wat we niet weten, ontdekken we samen met jullie.
Er zijn verschillende manieren van samenwerking mogelijk
-
We nemen interviews af met betrokken partijen en mappen deze op de SDG’s en GDI of andere KPI’s, afhankelijk van jullie sector.
-
We gaan in gesprek met je sustainability manager. In een diepte-interview ontdekken we de data en eventuele hiaten.
-
Heb je al een stevige basis? Dan verwerken jullie alles in een ruwe versie van een duurzaamheidsverslag en wij maken de vertaalslag naar het grote publiek, je stakeholders.
De samenwerking is flexibel, zolang het eindresultaat geloofwaardig, oprecht én correct is, kunnen wij in eender welke formule een verslag opleveren.
Een duurzaamheidsrapport is verplicht voor grote bedrijven
De Europese Commissie heeft bepaald dat grote bedrijven verplicht zijn om informatie vrij te geven over hoe ze omgaan met duurzaamheid en sociale uitdagingen. Dat moet zodat investeerders, beleidsmakers, klanten en andere stakeholders ook op niet-financieel gebied kunnen evalueren hoe goed een bedrijf het doet. Vanzelfsprekend met de bedoeling om die bedrijven aan te moedigen om het steeds beter te doen.
Meer informatie vind je op de website van de Vlaamse Overheid
Hoe frequent
verschijnt een duurzaamheidsverslag?
De data in je duurzaamheidsverslag wordt jaarlijks naar buiten gebracht. Dat maakt het eenvoudiger om je cijfers te vergelijken met eerdere periodes.
Zo’n niet financieel jaarverslag kun je op heel veel verschillende manieren aanpakken. Bij bigtrees helpen we graag het op de juiste manier te doen. Hoe dan? Dat vertellen we je graag.
Weetje: het integratie-framework als leidraad
Structureer je duurzaamheidsrapportage en baseer je op een betrouwbaar framework om je data te communiceren en te structuren. We werken samen met GRI certified ESG experts. Ook voor ESG trends zoals taxonomy, future fit company, SBTI of SDG connecten we onze marketing expertise met de juiste consultant, als het even kan met specifieke ervaring in jouw sector.
Duurzaamheidsrapporten opstellen door ons, het kan.
Vijfstappenplan voor een geloofwaardige reporting
Stap 1: Bepaal welke impact jij wil maken
We helpen je bij de mentaliteitsomslag die ervoor zorgt dat je duurzaamheid niet meer ziet als een probleem dat je moet behandelen maar een opportuniteit die je medewerkers gelukkiger maakt, je producten beter en je merk populairder. Noem het een purpose of een sustainability mission. Dankzij een purpose zijn centen niet de enige parameter, je meerwaarde voor de samenleving is dat ook.
Stap 2: Teken een strategie uit
Je weet waar je naartoe wil, nu moet je een strategie uitsteken om je bedrijfsprocessen in lijn te brengen met dat doel. Dat is een duurzaamheidsstrategie. Bigtrees werkt samen met experten circulaire economie, social impact, klimaat, value chain om je bedrijf op weg te zetten naar een duurzame toekomst. Samen brengen we grootste uitdagingen in kaart om de impact van je hele waardeketen te verduurzamen.
De meest voor de hand liggende stappen zijn:
-
Doe een materialiteitsanalyse: welke onderwerpen hebben de grootste impact op de business en je stakeholders?
-
Doe een benchmark: hoe presteren we tov onze concullega’s?
-
Stel targets: tegen welke datum willen we welke meetbare impact?
Stap 3: Maak je duurzaamheidsinspanningen geloofwaardig
Communiceren over duurzaam ondernemen is belangrijk, zo engageer je je stakeholders en je klanten om jouw duurzaam pad te bewandelen. Maar het is ook veel méér dan een vakje aanvinken voor je zomercampagne.
Een foute claim kan je in het vizier van greenpeace of fairfin brengen. Het bigtrees integratie-framework garandeert credibiliteit in rapportage. Wij brengen de stakeholders in kaart via een materialiteitsanalyse en een benchmark. Zo brengen we opportuniteiten en de risico’s in kaart. We kunnen ook aanbevelen om je aan te sluiten bij de juiste organisaties of brengen je in contact met duurzaamheidsdenkers die jouw sector beïnvloeden.
Stap 4: Creëer draagvlak bij je stakeholders met storytelling
Jouw belangrijkste partners in duurzaamheid is je team. Zij moeten begrijpen waarom jij hen vraagt hun R&D te herdenken, leveranciers uit te dagen duurzamer te worden, waarom ze hun afval moeten sorteren en meteen ook moeten nadenken over de manier waarop ze paletten verpakken. Als zij jou gaan steunen, dan is je hele bedrijf een elektromotor op zonne-energie.
Ook je stakeholders moeten mee zijn in jouw duurzaam verhaal, heel wat van je impact ligt immers buiten je bedrijf, overtuig je leveranciers om duurzamer te worden en ga in dialoog met een NGO om bij te leren over je blind spots.
Via storytelling tools trekken we iedereen mee.
Stap 5: Duurzaam als motor voor een sterk merk
We zetten marketing- en duurzaamheidexpertise in om je duurzame verhaal ook te laten opleveren voor je bedrijf. Sustainabillable noemen we dat framework.
We zorgen ervoor dat je een inspirerend verhaal kan vertellen met je merk, dat je kan aansluiten bij nieuwe consumenten of dat jouw brand een norm wordt in duurzaam ondernemen. We zorgen ervoor dat klanten begrijpen dat jouw producten duurzaamheid toegankelijker maken, dat je met hen samenwerkt om nieuwe gewoontes te introduceren of dat je de markt innoveert.