top of page

FAQ

The Answers You Need

  • Wat is de definitie van duurzaamheid
    Duurzaam betekent voor bigtrees dat alles wat je maakt, koopt en doet je behoefte inlost en tegelijk geen schade berokkent aan het ecosysteem. Duurzaam leven is goed voor jou, maar ook voor toekomstige generaties.
  • Hoe wordt duurzaamheid gemeten?
    Je kan duurzaam op verschillende manieren meten, maar de meest volledige methode is die van de LCA: de life cycle analysis. Dat betekent dat je alle aspecten van een product in kaart brengt: van waar de grondstoffen komen, hoeveel energie je nodig had om het te maken en wat ermee gebeurt als het stuk of niet meer functioneel is. De impact van grondstoffen verklein je door je producten circulair te maken. Simpel gezegd zorg je ervoor dat het materiaal eeuwig kan hergebruikt worden. Zo steel je geen grondstoffen van de planeet maar zorg je ervoor dat er geen afval meer bestaat. Het bekendste label hiervoor is cradle to cradle (C2C). De impact van CO2 verklein je door je productieproces aan te passen. Kies voor lokale, hernieuwbare grondstoffen, werk met hernieuwbare energie en verhoog de energie-efficiëntie in het gebruik. Bekende en betrouwbare labels zijn het CO2 neutraal label en het Science Based targets label.
  • Hoe is duurzaamheid ontstaan?
    Duurzaam is even oud als de mensheid. Inheems bevolkingsgroepen begrijpen heel goed dat je ecosysteem in balans moet blijven heeft als je zelf wil overleven. De grote ‘doorbraak’ van duurzaam was het eerste rapport van de club van Rome in 1972: ‘Limits to growth’ waarin de wetenschapper duidelijk maken dat je niet oneindig kan groeien op een eindige planeet. Vandaag wordt die gedachte uitgedragen door ‘the donut economy’ van Kate Raworth. Dat is een economisch model dat economische welvaart meet door te kijken naar de realisatie van een sociaal fundament zonder het overschrijden van ecologische plafonds.[1] Simpel gezegd is het doel om de behoeftes van iedereen te realiseren binnen de draagkracht van de Aarde.
  • Hoe belangrijk is duurzaamheid?
    Je kan niet onderhandelen met de biosfeer. Als we niet radicaal verduurzamen is de planeet ten dode opgeschreven en ook de mens, there are no jobs on a dead planet. De vraag hoeveel gaat het kosten om te verduurzamen is niet relevant, de vraag is: hoeveel is het ons waard om te overleven als soort.
  • Is duurzaamheid een trend?
    Duurzaam is here to stay. Duurzaam ondernemen wordt even belangrijk als winst maken of je mensen goed behandelen. De wetgeving evolueert razendsnel in die richting. Maar nog belangrijker dan wetgeving, zijn de baten: duurzame processen integreren in je bedrijf verbeteren de producten, maken mensen gelukkiger en redden de planeet.
  • Hoe communicatie rond duurzaamheid verbeteren?
    Duurzaamheid is niet zomaar een checkbox die je kan afvinken door een groene stempel op je advertentie te plaatsen. Het volstaat ook niet om een campagne te maken dat je werknemers wat meer gaan fietsen. Communicatie over duurzaam moet gaan over deze vraag: hoe zorg ik ervoor dat de toegang tot duurzame producten voor mijn klanten verhoogd wordt. Om aan die vraag te beantwoorden moet je voldoen aan 3 belangrijke criteria: Het moet geloofwaardig zijn. Je communicatie moet gaan over de werkelijke duurzame uitdagingen van je bedrijf. (lees hier meer over greenwashing) Je moet erin kunnen geloven: je communicatie moet een band smeden tussen je klant en je duurzaamheidspropositie. Samen bouwen jullie aan een betere wereld. Je moet een toegevoegde waarde leveren zodat klanten de meerwaarde van je duurzame inspanningen voor zichzelf zien.
  • Hoe de wereld verbeteren/wat kan ik doen voor een betere wereld?
    Het is vandaag modieus om te zeggen dat individuele keuzes geen verschil maken. De systemen moeten zich maar aanpassen. Dat klopt niet. iedereen kan een verschil maken. Bedrijven zeggen steeds dat ze de producten maken die hun klanten willen Als jij dus duurzamere keuzes maakt dan help je om de markt mee te veranderen . Consumenten zeggen dat ze duurzaam willen kopen maar dat ze geen opties hebben. Als jouw bedrijf dus duurzamer producten maakt en die onweerstaanbaar sexy maakt, dan maak je duurzaam makkelijker om te kopen. Dit zijn 3 dingen die je als burger kan doen Kies zoveel mogelijk voor plantaardige alternatieven. Beperk je vliegreizen Verander naar een duurzame bank Dit zijn 3 dingen die je als beleidsmaker kan doen Ga niet op zoek naar draagvlak maar neem beslissingen en rationaliseer ze nadien. Mensen, zo blijkt uit talloze studies, zijn overtuigd Maak duurzaam makkelijk en onduurzaam moeilijk via nudging, gedragseconomie en stadsplanning Praat positief over de verandering die je wil Dit zijn 3 dingen die je als bedrijf kan doen Sluit je aan bij een duurzaam netwerk: The Shift, Belgian alliance for Climate action of andere netwerken en leer bij Breng je volledige uitstoot in kaart en plot je uitdagingen op een dashboard Overtuig eerst je medewerkers, dan je stakeholders, dan je klanten
  • Wat is duurzame marketing?
    Duurzame marketing is niet: printen op gerecycleerd papier over een nieuwe dieselslurper. Het is wel: marketing gebruiken om de planeet te redden en mensen gelukkiger te maken.. Bij bigtrees doen we dat op 3 manieren: We maken campagnes die ervoor zorgen dat duurzame producten en diensten populairder worden We zorgen ervoor dat mensen duurzamer gaan leven. Dat kan door hun gedragsbeïnvloedings-campagnes of door ervoor te zorgen dat ze duurzamer omspringen met producten en diensten. We helpen om nieuwe producten en diensten te bedenken die je duurzame strategie kracht bijzetten

Let's make

good things

grow

Curious to become who you are? Drop your details in our user-friendly contact form and we’ll get back to you as soon as possible.

bottom of page