top of page
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees
  • Writer's pictureWannes Van Giel

BIGGIE #01 l Zo verander je het gedrag van mensen



 

Elke maand deelt iemand bij bigtrees zijn of haar expertise. Da’s super interessant voor ons, zo kunnen we leren van elkaar. Maar ook voor jou. Want na elke Biggie van de Maand delen we drie opmerkelijke learnings. Deze week: Wannes over gedragsverandering.



We moeten mensen geen geweten schoppen. We moeten hen helpen om betere keuzes te maken.


De sleutel om gedrag te veranderen is niet sensibiliseren, maar wel mensen écht helpen. En dat kan op verschillende manieren. Hieronder geven we drie technieken prijs.




 

Learning 1: De kracht van de standaardoptie

Deze techniek is bijna te simpel om waar te zijn. Eén van de makkelijkste manieren om het gedrag van mensen te veranderen is... de standaardoptie aanpassen.

Wil je graag vermageren? Dan is het een goed idee om kleinere borden in huis te halen. Zonder dat je het zelf merkt, zal je kleinere porties scheppen. En dus ook minder eten.

Of nog: je wil graag meer fietsen? Parkeer je fiets dan vóór je wagen. Zo wordt niet je wagen, maar wel je fiets de standaardoptie.



Elk jaar gebruikte het Mexicaanse Rode Kruis collectebussen om geld in te zamelen. Maar: deze giften volstonden niet langer.

Om meer giften binnen te halen, bedacht het reclamebureau geen dure campagne. Ze deden iets veel eenvoudiger: ze pasten de collectebussen aan.


In de nieuwe collectebussen passen geen munten meer, enkel briefjes. Resultaat? De donaties stegen met 2.000%, vergeleken met het jaar ervoor.





Learning 2: Stuur gedrag via landscaping

Het is bijna onvoorstelbaar hoe hard onze omgeving ons gedrag beïnvloedt. Wie daar even stil bij staat, kan het gedrag van anderen efficiënter sturen.

Zo bootst Starbucks het ‘dorpsplein’-gevoel na. Net als de dorpspleinen vroeger, is elke Starbucks ingericht met een centrale plaats waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Dat is niet toevallig zo. Daar hebben interieurarchitecten en marketeers lang over nagedacht.

Of nog: bepaalde winkelketens kiezen bewust voor een kleinere tegel. Kleinere tegels wekken het gevoel van snelheid, waardoor klanten onbewust vertragen… en meer tijd spenderen in de winkel.




Al eens op de verkeersborden boven de autostrade gelet?

Nog niet zo heel lang geleden wezen alle rechtdoor-pijlen naar beneden. Tot enkele onderzoekers iets opmerkelijks ontdekten...

Door de pijlen om te draaien verliep het verkeer een pak vlotter. Raar.




Hoe dat komt? Een pijl die naar beneden wijst, geeft bestuurders het gevoel dat ze moeten vertragen. Een pijl die naar boven wijst, geeft bestuurders net het gevoel dat ze vlot kunnen doorrijden.

En zo zie je maar hoe een minimale ingreep in het verkeer tot minder files leidt.





Learning 3: Focus op positief gedrag

Wat laat jij sneller ongeopend liggen: een verjaardagskaartje of een factuur? Inderdaad. De reden daarvoor is eenvoudig: mensen proberen negatief nieuws te mijden.

Een positief advies volgen we dan ook sneller op dan een negatief. En goed gedrag belonen is vele keren effectiever dan slecht gedrag bestraffen. ‘Kies een BOB en ‘t is feest’ werkt daarom veel beter dan ‘Don’t drink and drive’.

Campagnes die met de vinger wijzen werken meestal niet. Het is veel slimmer om een slechte gewoonte te overplakken met een goede. Of om te focussen op positieve gevolgen, in plaats van op negatieve. Een voorbeeld maakt veel duidelijk.






Een boswachter merkte dat bezoekers versteend hout meenamen uit het bos. Dat was natuurlijk niet de bedoeling. Hij experimenteerde met twee verschillende boodschappen om de diefstal van het hout tegen te gaan.

Drie keer raden welk van onderstaande borden vier keer effectiever was.

(grapje: je mag maar één keer raden - anders is het te makkelijk)



bottom of page