DAY ONE: Geef ons een probleem

Ken je Sweetie? Sweetie is een 10-jarig Filipijns meisje. In haar eentje wist ze wereldwijd duizenden pedofielen op heterdaad te betrappen. En nog eens duizenden anderen af te schrikken. Sweetie mag dan wel een heldin zijn, toch bestaat ze niet echt. Het is een slim computermodel van de Nederlandse ngo Terres des Hommes, speciaal bedacht om pedofielen in de val te lokken. 

In 2006 legden in Colombia 331 guerrilleros de wapens neer en keerden naar huis terug. Hoe dat kwam? Ze volgden het advies van een kerstboom in de jungle. De lichtjes vormden volgende boodschap: ‘Als kerst naar de jungle kan komen, dan kan jij ook naar huis komen. Leg je wapens neer. Met kerst is alles mogelijk’.

De Belgische ngo Eva vzw bedacht een strategie om mensen te helpen minder vlees te eten. Op Donderdag maakten ze vegetarische gerechten tot de standaard-optie in heel wat grote restaurants. Donderdag werd Veggiedag, een actie die de vleesconsumptie deed dalen met 10%.

Ah, die reclamejongens toch...

Wat deze ideeën gemeen hebben? Ze werden mee bedacht door een reclamebureau. Dat lijkt vreemd. Zijn reclamejongens niet de mensen die producten slijten die we eigenlijk niet nodig hebben? Zijn reclamejongens niet de mensen die milieubelastende fast-fashion aan de man brengen?  Zijn reclamejongens niet de mensen die alleen uit zijn op snelle winst?

“The only thing we need to tackle big problems, are great ideas”

Willem van der Schoot, CEO van Havas Lemz en een lichtend voorbeeld voor de sector, stelt het zo: “The only thing we need to tackle big problems, are great ideas”. En ‘great ideas’ bedenken? Da’s precies wat reclamejongens dag in dag uit doen. Samen met van der Schoot proberen heel wat reclamemakers dan ook een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving.

 

We want more

Bij bigtrees doen we al heel wat. We lieten onze voetafdruk berekenen, we verhuizen naar een duurzamer pand en we gebruiken technieken uit de gedragseconomie en consumentenpsychologie om mensen duurzame keuzes te helpen maken. 

Maar, we willen méér. Tijdens DAY ONE willen we een ngo helpen om een geweldig maatschappelijk probleem op te lossen. Dat kan door het schenken van een creatief idee, een vernieuwende strategie, een digitale tool, … Een gigantisch probleem tackelen met een nog beter idee. Zoiets. 

En we willen nóg meer. Door daarbij hulp in te roepen van externe creatieven, experten in business development, gedragseconomen, trendwatchers, ... willen we ook onze sector samenbrengen. Allemaal werken we één dag intensief samen om een geweldige oplossing te bedenken voor jouw probleem.

Stuur ons jouw briefing

Dus, beste ngo:
ben jij ook bezig met het verbeteren van de wereld? En stoot je daarbij op een gigantisch probleem?

Stuur ons dan hier jouw briefing door!

chevron-right close arrow-down