top of page
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees
  • Writer's pictureWannes Van Giel

Hoe communiceer je eerlijk over duurzaamheid, zonder beschuldigd te worden van greenwashing?



 

Communiceren over duurzaamheid wordt steeds belangrijker, maar ligt soms gevoelig. Heel wat bedrijven hebben koudwatervrees. Hoe vermijd je beschuldigd te worden van greenwashing? We zetten vijf eenvoudige tips die je meteen kan toepassen op een rij.



Greenwashing is een term die gebruikt wordt om aan te geven dat jouw bedrijf of organisatie zich duurzamer of 'groener' voordoet dan ze daadwerkelijk is. Wordt je leugen doorprikt, dan smelt het consumentenvertrouwen als sneeuw voor de zon.


Maar ook bedrijven die niet aan greenwashing doen, lopen het risico om van greenwashing beschuldigd te worden. Dat kan bijvoorbeeld door vage communicatie, door het maken van halfslachtige beloftes, door een veranderende tijdsgeest of door een misverstand. En dat wil je natuurlijk ten alle koste vermijden.




 

Stap 1: Stel een duurzaamheidsmissie op


Een succesvol bedrijf zonder ambitieuze missie? Probeer er maar eens één te vinden. Waarom dan ook je duurzaamheidsinspanningen niet zwart op wit vastleggen? Je hebt niet alleen een handig intern richtsnoer, maar maakt jouw duurzame inspanningen en doelstellingen ook kenbaar aan de buitenwereld. Twee vliegen in één klap.


Een duurzaamheidsmissie is de match made in heaven tussen je bedrijfsmissie, de verwachtingen van je klanten en je stakeholders en je bezorgdheid voor de aarde. Jawel: People, Planet en Prosperity.




Stap 2: Maak je inspanningen meetbaar


Splits alle verschillende inspanningen op in meetbare targets en doelstellingen. Het grote voordeel?

  1. De mogelijkheid om al je communicatie rond duurzaamheid te staven met cijfers en getallen.

  2. De mogelijkheid om al je inspanningen op elk moment te monitoren en bij te sturen.

  3. Een stok achter de deur om valse beschuldigingen meteen te weerleggen.



Goede voorbeelden?

  • Puma dat de SDG’s gebruikt om voortgang te rapporteren

  • De scienced based targets van The Shift en WWF

  • CO2-metingen volgens de Bilan Carbon methode




Stap 3: Stop niet bij interne initiatieven


Jullie sorteren jullie afval? Gebruiken enkel gerecycleerd papier? Misschien carpoolen jullie zelfs naar het werk? Mooi zo. Maar om echt een verschil te maken, is meer nodig. Interne duurzaamheid is het begin - maar tegelijk ook het strikte minimum. Je kan er eerlijk en bescheiden over communiceren. Wees daarbij zo transparant mogelijk. Overdreven claims maken over kleine duurzame stappen? Da's niet slim.


Echt een verschil maak je pas door structureel werk te maken van duurzaamheid. Dat betekent: je eigen producten, diensten en organisatie duurzaam maken. Dat kan door je waardeketen te herevalueren en slimmer in te kopen of samen te werken aan duurzaamheid bij lerende netwerken zoals The Shift, B Corp of 1% for the Planet. Maar, het kan ook met een zogenaamd Trojaans paard: een superduurzame versie van je eigen product of dienst.





Stap 4: Kies een ambassadeur duurzaamheid



Iedereen is ervan overtuigd dat het duurzamer moet - maar wellicht voelt niemand zich geroepen om het initiatief te nemen. Stel daarom een duurzaamheidsverantwoordelijke aan. Deze persoon verzamelt alle inspanningen en volgt ze op, lanceert nieuwe initiatieven en leidt ook alle communicatie in goede banen.

Wedden dat jullie inspanningen plots een pak rendabeler én overzichtelijker worden?





Stap 5: Heb geen schrik om over je inspanningen te communiceren


De meest gemaakte fout die bedrijven maken bij het communiceren over duurzame inspanningen? Niet communiceren. Veel bedrijven hebben schrik om fouten te maken - vaak vanuit een “niet goed genoeg”-reflex.

Maar, die schrik is nergens voor nodig. Het gaat altijd beter kunnen. Wees niet bang om de stappen die je wel al zet te benadrukken. Perfectie is immers de vijand van vooruitgang. Met vallen en opstaan kom je er wel.





Maar vooral: wees eerlijk met jezelf

De beste tip die we je kunnen geven? Wees eerlijk met jezelf. Maak je productieketen of dienstverlening werkelijk groen en sociaal. Dan kom je geloofwaardiger over, kan je trots zijn op wat je doet en heb je het volste recht om hier een beetje over op te scheppen.


Krijg je graag begeleiding en advies hoe je jouw duurzame inspanningen effectiever kan communiceren? Dan kunnen wij jou daar ongetwijfeld bij helpen. Neem snel contact met ons op!


bottom of page