Elke maand deelt iemand bij bigtrees zijn of haar expertise. Da’s super interessant voor ons, zo kunnen we leren van elkaar. Maar ook voor jou. Want na elke Biggie van de Maand delen we drie opmerkelijke learnings. Deze week: Creatief Directeur Bouke over de kracht van ideeën.
“Niet wat - maar vooral hoe je iets zegt, bepaalt de impact van je boodschap.”
Learning 1: De boodschap ≠ het idee
Het is vanzelfsprekend voor wie in de reclame werkt, maar leken gaan er vaak aan voorbij: een boodschap en een idee zijn twee totaal verschillende dingen.
Een boodschap is wat je te zeggen hebt. Een idee is hoe je dat zegt. En het is dat laatste die de impact van je boodschap bepaalt.
Learning 2: Boodschap en idee hebben elkaar nodig
Een boodschap brengen zonder creatief idee? Da’s een gemiste kans. Maar dat geldt evenzeer voor een creatief idee zonder goed doordachte boodschap.
Krachtige communicatie is een wisselwerking van de twee. Denk daarom eerst goed na over wat je wil vertellen… en daarna minstens even goed over hoe je dat wil vertellen.
Learning 3: Gebruik de kracht van emotie
Een wijs man zei ooit eens; “Ratio leidt tot conclusies. Emotie leidt tot actie”.
Het zal niet verbazen dat de boodschap zich meestal situeert op het niveau van de ratio. Voeg er een krachtig creatief idee aan toe en mensen gaan iets voelen.
En: hoe meer ze voelen, hoe groter de kans dat ze ook daadwerkelijk iets gaan doen.
Overigens bedoelen we met ‘emotie’ niet per definitie aanzwellende violen en tear-jerkende baby-zeehondenoogjes hoor. “Ha, ha, ha, dat is leuk!” is ook een emotie :-)
Zie jij het verschil tussen een boodschap en een idee? Doe de test met onderstaande voorbeelden:
De boodschap: De rolschaatsen van Fisher Price zijn veiliger dan alle andere rolschaatsen.
Het idee: We tonen een rechtopstaand kind en suggereren dat de anderen op de grond liggen omdat ze de foute roller skates dragen.
De boodschap: Lego stimuleert de fantasie.
Het idee: We tonen één Legoblokje en laten mensen er in zien wat ze zelf willen.
De boodschap: Burger King gebruikt geen bewaar- middelen in haar burgers.
Het idee: We tonen hoe een Whopper eruit ziet na 28 dagen.
Comments