top of page
  • linkedin bigtrees
  • instagram bigtrees
  • facebook bigtrees

En als we nu eens de wereldkampioen clean economy werden in Vlaanderen?

Writer: Leyre San Miguel IribarLeyre San Miguel Iribar

De wereldkampioen bully & bullshit bestaat al, die gaan we niet afpakken. Die van voetbal hebben we verkeken. Maar die van clean economie, hoe cool zou het zijn als we die konden binnenrijven?


Het land met de cleanste economie van de wereld.


Dat is cool want volgens  Ellen Macarthur foundation (de wereld autoriteit in circulaire economie) zijn er enorme kansen aan verbonden)


Waarom zou ik mijn merk inzetten voor de clean economy?

We geven je 3 héél goede redenen

(als je nu al overtuigd bent > schrijf je in voor clean is cool)



1️⃣ Geen plastic soup meer in de oceaan en plastic in onze soep 🌍


Door materialen en producten te hergebruiken, verminderen we afval, CO₂-uitstoot en vervuiling. En ‘t is nodig. Er zijn al hele stukken plastic in zeevogels ontdekt én microplastics in onze hersenen, wellicht dat daarom sommige wereldleiders beginnen raaskallen. 



2️⃣ We worden er kei rijk van 📈


3000 euro extra pér persoon pér jaar. Wij weten niet hoeveel de defensie-industrie ons zal opleveren, maar we denken: iets minder. De circulaire economie creëert nieuwe marktkansen, stimuleert innovatie en zorgt voor meer werkgelegenheid in sectoren zoals recycling, hergebruik en duurzame productie.



3️⃣ We hebben geen mijnen meer nodig in, onze mijn ligt voor onze neus. 🔄


Een mijn ver weg gecontroleerd door een autocraat, da’s niet de gedroomde grondstoffenleverancier.  Als we de grondstoffen die we daar één kaar gaan kopen, eindeloos kunnen hergebruiken dan wordt onze economie een pak standvastiger. De Vlaamse onafhankelijkheid waar iedereen het over eens is.


En, als marketeers for good,  wij doen er graag nog een extra reden bij


4️⃣ Je merk wordt er veel sterker van.


Wie circulair onderneemt bouwt véél hechtere klantrelaties op, omdat de focus verschuift van eenmalige verkoop naar langdurige interactie. In plaats van een product simpelweg te verkopen, blijf je betrokken bij de klant via onderhoud, hergebruik of terugnameprogramma’s. En is dat niet waar je als merk van droomt?


Ja maar, kan dat wel?

Yes ma’am, natuurlijk kan dat! In België zijn er heel wat fijne bedrijven die van de circulaire economie een succesverhaal maken, dit zijn er 2 waar we van houden


Etap lighting

Etap verkoopt geen lampen, maar licht. Ze worden betaald om op elk moment het beste licht te voorzien. En dat zorgt er niet alleen voor dat hun klanten veel betere werk en leefomstandigheden hebben, maar ook dat ze liefst zo weinig mogelijk lampen vervangen. Hoe minder lampen ze verkopen aan hun klanten, hoe beter de marge. En dat stimu



leert dan weer kwaliteit. Etap wordt zo een lichtbeheer partner, als ze komen is dat niet om iets te vervangen dat kapot is (vervelend) maar om het licht nog beter te maken (fijn!)


Woosh, luiers met een missie




Woosh lost een shitty probleem op: gebruikte luiers vormen 7,5% van het restafval in België. Een baby verbruikt er zo’n 4.800—goed voor een paar Mont Blancs aan afval.

Enter Woosh: een merk, dienst en recyclage-faciliteit met één missie—luiers circulair maken. Zo bouwen ze aan een eenvoudigere, duurzamere toekomst voor baby’s én de planeet.

Woosh werkt met een abonnementsmodel (zeker van inkomsten) , waarbij ze luiers terug ophalen (makkelijk zeg!) voor recyclage, waardoor er continu interactie (kansen om hun dienst verder te verbeteren).

Ik wil ermee aan de slag!


Het is je geraden.




Maar wat ook sterk aan te raden is: gratis komen bijleren over de circulaire economie op Clean is Cool. Hét inspiratiemoment voor merken in aanloop van de Eneco Clean beach club.


Georganiseerd door 6 geëngageerde agencies.

21 maart - pier Blankenberge



Bigtrees - Fast Forward - Butik - Wave - Sculture - Go Forest

Comments


bottom of page